کد مطلب:28392 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

دیگران را با خود سنجیدن












1897. امام علی علیه السلام - در سفارش او به فرزندش حسن علیه السلام -: چه سخن حكیمانه ای جامع تر از این كه دوست بداری برای مردم، آنچه را برای خود دوست می داری، و مپسندی برای آنان، آنچه را برای خود نمی پسندی.[1].

1898. امام علی علیه السلام: از وظایف زمامدار است كه برای شهروندان، برگزیند آنچه را برای خود برمی گزیند.[2].

1899. امام علی علیه السلام - در نامه اش به محمد بن ابی بكر -: دوست بدار برای عموم شهروندانت، آنچه را برای خود و خاندان خویش دوست می داری، و ناپسند بدار برای آنان، آنچه را برای خود و خاندان خویش ناپسند می شماری.[3].

1900. امام علی علیه السلام - در سفارش وی به فرزندش حسن علیه السلام -: نفْس خود را ترازویی میان خویش و دیگران قرار ده. پس دوست بدار برای دیگران، آنچه را برای خود دوست می داری، و ناپسند بدار برایشان، آنچه را برای خویش ناپسند می داری، و ستم مكن، چنان كه دوست نداری به تو ستم شود، و نیكی كن، همان گونه كه دوست داری به تو نیكی شود. زشت شمار از خود، آنچه را از دیگران زشت می شماری و خشنود باش از مردم، بدانچه مایلی به آن، آنان از تو خشنود باشند.[4].

1901. امام علی علیه السلام - از سفارش وی به فرزندش محمد بن حنفیه -: فرزندم! به تمام مردم نیكی كن، چنان كه دوست داری به تو نیكی شود، و برای آنان، خوش بخواه آنچه برای خویش خوش می داری، و زشت شمار از خود، آنچه را از دیگران زشت می شماری، و با تمام مردم، خُلق و خویت را نیك گردان، تا وقتی از آنان دور شدی، به سویت پَر كِشند و هنگامی كه مُردی، بر تو بگریند و بگویند: «ما از خداییم و به سوی او باز می گردیم» و از كسانی مباش كه هنگام مرگشان گفته می شود: «سپاسْ خدای را كه پرورنده جهانیان است!».[5].

1902. امام علی علیه السلام: عادلانه ترین رفتار (و روش، آن است كه با مردم، چنان معامله كنی كه دوست می داری با تو معامله كنند.[6].

1903. امام علی علیه السلام - در حكمت های منسوب به ایشان -: با مردم، هر گونه می خواهی رفتار كن. آنان نیز با تو چنان كنند.[7].









    1. تحف العقول: 81، بحار الأنوار: 1/208/77.
    2. غرر الحكم: 9335، عیون الحكم والمواعظ: 8562/469.
    3. الأمالی، مفید: 3/269، تحف العقول: 180، الأمالی، طوسی: 31/30، الغارات: 249/1.
    4. نهج البلاغة: نامه 31، كشف المحجّة: 226.
    5. من لا یحضره الفقیه: 5834/387/4، عیون الحكم والمواعظ: 1914/79.
    6. غرر الحكم: 3170، عیون الحكم والمواعظ: 2580/116.
    7. شرح نهج البلاغة: 539/309/20.